Publications

Harmonisierte Systemarchitektur zur Sicherstellung der Interoperabilität im Energiesystem der Zukunft - Ergebnisse der AG Systemarchitektur

Ergebnisse der AG Systemarchitektur

Partner: FfE, EEBUS Initiative e.V. | Subproject: harmon-e, heav-e, sun-e, cit-e-life | Keywords: Interoperabilität, Systemarchitektur
Published: 2024/12 | E²Link: unit-e2.de/132129

Zukunftsfähiges Laden und Entladen von Elektrofahrzeugen: Ergebnis-Broschüre aus dem Cluster Harmon-E

Partner: FfE, EWE Netz, Power Plus Communications AG, Viessmann Climate Solutions SE, The Mobility House GmbH, EEBUS Initiative e.V., Mercedes-Benz AG, Fraunhofer SIT, University of Passau, Tennet | Subproject: harmon-e
Published: 2024/11 | E²Link: unit-e2.de/132006

Advancing grid integration of electromobility: insights from the project unIT-e2m

Partner: FfE | Subproject: Research
Published: 2024/10 | E²Link: unit-e2.de/130959

Achieving System Interoperability – A long and rocky road ahead?

Partner: FfE | Subproject: Research
Published: 2024/10 | E²Link: unit-e2.de/130961

The Future of Smart and Bidirectional Charging – Use Case Prospects from the User’s Perspective in Germany

Partner: FfE | Subproject: Research
Published: 2024/10 | E²Link: unit-e2.de/130965

User Perspective on Conntected E-Mobility - Insights from the Field Trial of the Research Projekt "unIT-e²

Beitrag auf dem E-Mobility Symposium

Partner: University of Passau | Subproject: Research | Keywords: user experience, customer journey, e-mobility, field trial
Published: 2024/10 | E²Link: unit-e2.de/130969

The Impact of Variable Grid Fee Tariffs on the Electricity Costs of EV Users in Germany

The paper investigates the impact of the §14a-framework of the EnWG on electric vehicle (EV) users. The § 14a framework requires distribution grid operators (DSOs) to connect new heat pumps (HPs) and EV charging infrastructure (EVSE) while allowing them to reduce power drawn from HPs and EVSEs in case of grid overload. The DSOs are mandated to provide remuneration for these components. The study develops remuneration mechanisms in the form of variable grid fee tariffs and DSOs, which are then implemented into an optimization model for the flexible marketing of EVs to analyse their effect on the EV charging behaviour and the total costs. The analysis reveals that the § 14a framework gives high flexibility in designing variable grid fee tariffs to meet the needs of the different distribution grids. These different tariffs enable flexible EV users to achieve substantial cost savings, thereby providing a strong incentive for the load shifting required by DSOs. This research fills a gap in understanding how the incentives outlined in the § 14a framework affect EV users.

Partner: FfE | Subproject: Research | Keywords: §14a EnWG, variable NNE
Published: 2024/10 | E²Link: unit-e2.de/130895

Assessing the Impact of Smart Charging Electric Vehicles in the Future German Energy System

Partner: FfE | Subproject: Research | Keywords: European Energy System Model, Smart Unidirectional and Bidirectional Charging, Eletric Flexibility Options
Published: 2024/10 | DOI: EST61601.2024.10694454 | E²Link: unit-e2.de/130864

Green light for bidirectional charging? Unveiling grid repercussions and life cycle impacts

Im Rahmen des TP Forschung wurden Umweltwirkungen bidirektionaler Ladestrategien, wie Vehicle-to-Grid (V2G) oder Vehicle-to-Home (V2H), auf die Infrastruktur des Stromverteilnetzes der Zukunft untersucht. Dazu wurde eine Lebenszyklusanalyse (LCA) zum zukünftigen Netzausbaubedarf bis 2040 in Abhängigkeit der Ladestrategie durchgeführt. Die anschließende Gegenüberstellung resultierender Umweltwirkungen im Vergleich zu potenziell positiven Effekten des bidirektionalen Ladens, beispielsweise auf Treibhausgasemissionen (THG) im Fahrzeugbetrieb, geben Aufschluss über die mögliche Gesamtbilanz einer großflächigen Implementierung.

Partner: FfE | Subproject: Research
Published: 2024/10 | DOI: 10.1016/j.adapen.2024.100195 | E²Link: unit-e2.de/131784

Unlocking the Potential: An In-Depth Analysis of Factors Shaping the Success of Smart and Bidirectional Charging in a Cross-Country Comparison

Die Umsetzung von marktorientierten, netz- und systemdienlichen Anwendungsfällen der Elektromobilität muss auf die unterschiedlichen nationalen Rahmenbedingungen zugeschnitten sein, sowohl in technischer als auch in regulatorischer Hinsicht. In diesem Papier wird eine Bewertungsmethodik zur Beurteilung der Umsetzbarkeit von Anwendungsfällen für intelligentes und bidirektionales Laden in verschiedenen Ländern vorgestellt. Es werden neun Anwendungsfälle betrachtet und bewertet. Die Bewertungsmethodik wird auf Österreich, die Tschechische Republik, Dänemark, Finnland, Frankreich, Deutschland, Italien, die Niederlande, Spanien und Schweden angewendet und die Ergebnisse detailliert analysiert.

Partner: FfE | Subproject: Grid | Keywords: International, intelligentes Laden, Bidirektionales Laden
Published: 2024/07 | E²Link: unit-e2.de/130786

Anreizbasierte Netznutzungssteuerung - Konzept aus dem TP Forschung

Dieses Papier skizziert ein dynamisches Netzentgelt als Ergänzung zu einem statischen Netzentgelt, welches pro kWh abgerechnet wird. Anschlussnutzer, die Konsum in Überlastungszeiten besonders wertschätzen, erhalten so weiterhin die Möglichkeit zum Konsum. Gleichzeitig stellt der hohe Preis ein Signal für die Knappheit von Übertragungsleistung dar und ermöglicht so den VNB, ihr Netz vor Überlastung zu schützen.

Partner: University of Kassel | Subproject: Research | Keywords: Dynamische Netzentgelte
Published: 2024/07 | E²Link: unit-e2.de/129362

Leistungsbasierte Netzentgelte - Konzeptpapier aus dem TP Grid

Partner: Bayernwerk Netz GmbH, EWE Netz, Stadtwerke München, Thüringer Energienetze | Subproject: Grid
Published: 2024/07 | E²Link: unit-e2.de/129363

Beyond the Road - Ergebnisbericht des Projekts unIT-e²

Synthesebericht

Partner: FfE | Subproject: harmon-e, heav-e, sun-e, cit-e-life, Grid, Research | Keywords: Synthesebericht
Published: 2024/07 | E²Link: unit-e2.de/130795

unIT-e² Leitfaden zum „Integrationsprozess Energieinfrastruktur“ veröffentlicht

Partner: Power Plus Communications AG, EWE Netz, FfE, EEBUS Initiative e.V. | Subproject: Research
Published: 2024/06 | E²Link: unit-e2.de/130389

Interoperabilität im Energiesystem der Zukunft - Erkenntnisse aus dem unIT-e² Plugfest

Partner: FfE, Viessmann Climate Solutions SE, EEBUS Initiative e.V., Power Plus Communications AG | Subproject: harmon-e
Published: 2024/06 | E²Link: unit-e2.de/129276

Umsetzung der Leistungslimitierung (§ 14a EnWG) über EEBus LPC und Smart Charging über EEBus CEVC in Verbindung mit ISO 15118-2 und -20 - Herausforderungen und Handlungsempfehlungen aus dem unIT-e² Plugfest

Partner: FfE, EEBUS Initiative e.V., Viessmann Climate Solutions SE, Power Plus Communications AG, Kostal Industrie Elektrik GmbH, Mercedes-Benz AG | Subproject: harmon-e
Published: 2024/06 | E²Link: unit-e2.de/129278

Prospects of electric vehicle V2G multi-use: Profitability and GHG emissions for use case combinations of smart and bidirectional charging today and 2030

Partner: FfE | Subproject: Research | Keywords: PV self-consumption optimization, Spot market trading, Battery aging, Prospective life cycle assessment, Price forecasting
Published: 2024/06 | DOI: .apenergy.2024.123679 | E²Link: unit-e2.de/129917

Environmental effects of vehicle-to-grid charging in future energy systems – A prospective life cycle assessment

Die Studie analysiert die Rolle von Vehicle-to-Grid (V2G) als Energiespeicher zur Erreichung der Klimaziele. Die Publikation zeigt die ökologischen Auswirkungen von V2G-Ladestrategien auf den deutschen Stromsektor, welche durch eine prospektive Lebenszyklusanalyse (LCA) bestimmt wurden.

Partner: FfE | Subproject: Research
Published: 2024/06 | E²Link: unit-e2.de/130763

Mastering Participatory Living Labs - Effective Interaction with Participants, Illustrated by the Electromobility Project unIT-e²

Beitrag zur Tagung Zukünftige Stromnetze 2024.

Subproject: Research | Keywords: Elektromobilität, Nutzerforschung, Partizipation, Living lab
Published: 2024/05 | DOI: 10.52825/zukunftsnetz.v1i.1057 | E²Link: unit-e2.de/129296

Systemic Evaluation of PV Self-Consumption Optimization Using Electric Vehicles

Partner: FfE | Subproject: Research | Keywords: PV self-consumption optimization, EVs, energy system modeling
Published: 2024/03 | DOI: .com/2032-6653/15/3/98 | E²Link: unit-e2.de/130838

Netzintegration Elektromobilität: Was fehlt zur großflächigen Umsetzung von intelligentem und bidirektionalem Laden?

Partner: FfE, EWE Netz, Power Plus Communications AG, Viessmann Climate Solutions SE, The Mobility House GmbH, EEBUS Initiative e.V., Mercedes-Benz AG | Subproject: harmon-e | Keywords: Netzintegration
Published: 2024/02 | E²Link: unit-e2.de/128542

Der unIT-e² KOALA: Ein anreizbasierter Mechanismus zur Koordination netzorientierter Steuerungsvorgänge

Partner: FfE, Stiftung Umweltenergierecht | Subproject: Research
Published: 2024/02 | E²Link: unit-e2.de/130851

Overcoming challenges in life cycle assessment of smart energy systems – A map of solution approaches

Beitrag im Journal of Cleaner Production

Partner: FfE | Subproject: Research | Keywords: Life cycle assessment, Umwelteffekte, LCA
Published: 2023/10 | DOI: 10.1016/j.jclepro.2023.138584 | E²Link: unit-e2.de/128210

Assessing Environmental Effects of ICT in Smart Energy Systems - Case of Bidirectional Charging

Beitrag bei der Konferenz ICT4Sustainability an der Universität Rennes, Frankreich

Partner: FfE | Subproject: Research | Keywords: Life cycle assessment, Global warming potential, Bidirektionales Laden
Published: 2023/06 | E²Link: unit-e2.de/128099

Bridging the Gap between Electric Mobility and the Power Grid: A Novel Mechanism to Tap the Grid Serving Potential of Flexible Assets

Paper Präsentation auf dem ETG-Kongress 2023, Kassel.

Partner: FfE | Subproject: Research
Published: 2023/05 | E²Link: unit-e2.de/127950

Influence of the exemption from electricity price components on the use case vehicle to grid

Paper Präsentation auf dem ETG-Kongress 2023, Kassel.

Partner: FfE, Stiftung Umweltenergierecht | Subproject: Research
Published: 2023/05 | E²Link: unit-e2.de/127956

Systematische Einordnung von Use Cases zum Laden von Elektrofahrzeugen

Poster-Vorstellung auf dem ETG-Kongress 2023, Kassel.

Partner: FfE | Subproject: Research
Published: 2023/05 | E²Link: unit-e2.de/127974

From Electromobility Use Cases to an Interactive System Architecture: the Harmon-E SysArc in the unIT-e² Project

Poster-Vorstellung auf dem ETG-Kongress 2023, Kassel.

Partner: FfE | Subproject: harmon-e
Published: 2023/05 | E²Link: unit-e2.de/127980

1. Baustellenbericht

1. Baustellenbericht aus dem Konsortium

Partner: FfE, Bayernwerk Netz GmbH, EEBUS Initiative e.V., EWE Netz, Flavia IT Management GmbH, Power Plus Communications AG, Schneider Electric, Stiftung Umweltenergierecht, Stadtwerke München, Tennet, The Mobility House GmbH, University of Kassel, University of Passau, BMW | Subproject: harmon-e, heav-e, sun-e, cit-e-life, Grid, Research | Keywords: Construction report, Challenges
Published: 2023/03 | E²Link: unit-e2.de/126543

Marketing of Small-scale Assets in Germany – Current and Future Challenges and Opportunities

Poster presentation at the IEWT 2023 in Vienna

Partner: FfE | Subproject: Research | Keywords: Flexibility, Commercialization
Published: 2023/03 | E²Link: unit-e2.de/125657

The System Architecture for Use Case Visualization (German: Die Systemarchitektur zur Use Case Visualisierung)

Title in full length: The System Architecture for Use Case Visualization - A Comparison between Digital Platforms and Intelligent Electromobility (German: Die Systemarchitektur zur Use Case Visualisierung - Ein Vergleich zwischen digitalen Plattformen und intelligenter Elektromobilität) Poster presentation at the IEWT 2023 in Vienna

Partner: FfE | Subproject: harmon-e, Research | Keywords: Use Cases, Visualization
Published: 2023/03 | E²Link: unit-e2.de/125662

Synergies of Electric Vehicle Multi-Use: Analyzing the Implementation Effort for Use Case Combinations in Smart E-Mobility

Paper im Journal energies (MDPI)

Partner: FfE | Subproject: Research | Keywords: Use Cases, Multi-Use
Published: 2023/03 | E²Link: unit-e2.de/125917

Grid-serving charging of electric vehicles - concepts from the unIT-e² project (German: Netzdienliches Laden von Elektrofahrzeugen - Konzepte aus dem Projekt unIT-e²)

Concept paper on the consultation process on §14a EnWG of the Federal Network Agency

Subproject: harmon-e, heav-e, sun-e, cit-e-life | Keywords: Regulation, Gridserving charging process
Published: 2023/01 | E²Link: unit-e2.de/123808

Local Power Grids at Risk – An Experimental and Simulation-based Analysis of Attacks on Vehicle-To-Grid Communication

ACSAC '22: Proceedings of the 38th Annual Computer Security Applications ConferenceDecember 2022

Partner: Fraunhofer SIT | Subproject: harmon-e | Keywords: Grid
Published: 2022/12 | DOI: rg/doi/10.1145/3564625.3568136 | E²Link: unit-e2.de/123542

Reviewing comparative life cycle assessments for battery electric vs. internal combustion engine vehicles for passenger cars

Contribution at the conference ENERDAY at TU Dresden

Partner: FfE, RWTH Aachen | Subproject: Research | Keywords: Life cycle assessment, Global warming potential
Published: 2022/09 | E²Link: unit-e2.de/121729

Congestion Management: More than Redispatch 2.0 - Concepts in International Comparison

BWK article and FfE homepage article

Partner: FfE | Subproject: Research | Keywords: Redispatch, Flex markets, Flexibility, Frequency control
Published: 2022/09 | E²Link: unit-e2.de/121959

Attitudes of the German population toward electromobility in a time series comparison

Homepage CENTOURIS (Institute of the University of Passau)

Partner: University of Passau | Subproject: sun-e | Keywords: Acceptance, Public participation
Published: 2022/07 | E²Link: unit-e2.de/117645

Comparison of European electricity market designs

Conference contribution at GSM 2022 in Luzern

Partner: FfE | Subproject: Research | Keywords: Regulation, Market design, International
Published: 2022/07 | E²Link: unit-e2.de/117653

Network tariff reform - The path to flexibility and sector coupling? (German: Netzentgeltreform – Der Weg zu Flexibilität und Sektorenkopplung?)

Presentation at House of Energy online forum

Partner: Stiftung Umweltenergierecht | Subproject: Research | Keywords: Grid, Regulation
Published: 2022/06 | E²Link: unit-e2.de/117626

Design and application of the unIT-e² project use case methodology

EVS35 Oslo

Partner: FfE | Subproject: Research | Keywords: Use Cases
Published: 2022/04 | E²Link: unit-e2.de/117607

Incentives for Grid-Serving Charging Behavior in Europe - Different Countries, Same Challenges (German: Anreize für netzdienliches Ladeverhalten in Europa - Andere Länder, gleiche Herausforderungen)

Article in BWK magazine

Partner: FfE | Subproject: Research | Keywords: Grid, Regulation
Published: 2022/01 | E²Link: unit-e2.de/117506

unIT-e²: Intelligently networking electromobility

Blog post on the website of Flavia IT Management GmbH

Partner: Flavia IT Management GmbH | Subproject: heav-e | Keywords: Living lab
Published: 2021/12 | E²Link: unit-e2.de/116942

Real labs: catalyst for the transformation of energy infrastructure (German: Reallabore: Katalysator für die Transformation der Energieinfrastruktur )

Homepage article of Stiftung Klimaschutz & Energie

Partner: FfE, Stadtwerke München | Subproject: Research | Keywords: Living lab
Published: 2021/10 | E²Link: unit-e2.de/116923

General system

Article in 50.2 Magazine

Partner: FfE | Subproject: Research | Keywords: Living lab, Field test
Published: 2021/08 | E²Link: unit-e2.de/116938

Incentive-based redispatch - a current scientific classification (German: Anreizbasierter Redispatch - eine aktuelle wissenschaftliche Einordnung)

Submission to national journal, e.g. ZEFE or ET

Partner: Tennet | Subproject: Research
E²Link: unit-e2.de/117644